MAXstyrka

Allt inom kraftsport

jul
16

Bantning inför tävling

Posted by Standardspråk för webbplatsen 2 Comments

Eftersom jag har en ganska lugn period nu när det gäller träning då jag tränar på sin höjd en till två gånger i veckan bara för att underhålla lite innan jag börjar förberedelserna inför min nästa tävling så tänkte jag skriva lite om andra tema som ofta dyker upp kring det här med träning och tävling och hur man ska göra och vad man inte ska göra.

En sak jag märkt som hela tiden återkommer när det gäller tävling inom kraftsporter som armbrytning,styrkelyft och tyngdlyftning är att många tävlande får för sig att så fort det börjar närma sig tävling då ska det bantas.Hur många gånger har man inte hört av någon just nu går det så jäkla bra och så tänker jag dra ner mer till klassen under ojojoj då blir jag farlig! Och nästan varje gång så bli det samma visa personen i fråga bantar för intensivt och för mycket och så går det inte så bra sedan på tävlingen som förväntan.Så låter det fan jag var ju i grym form innan. Jag brukar alltid ge samma råd till alla kraftsport och banting går inte ihop!

Så vidare det inte handlar om bara 1 eller 2kg och att man börjat göra det i väldigt god tid så kommer du aldrig kunna prestera maximalt om du bantar inför en kraftsportstävling. Ofta kan det vara tex. att den tävlande väger säg 84kg och så ska man plötsligt ner unde 80kg på några dagar. Även under en längre period så kommer det missgynna dig om du nu inte har stålmannen eller stålkvinna gener. För om man börjar räkna på en kroppsvikt runt 85kg så är ju 4kg nästan 5% av kroppsvikten. Och det är en hel del. Väger man 154kg och går ner 4kg så känns det väl inte så mycket men är du i en av dom mindre vikt klasserna så lär du börja tänka till innan du bantar inför en tävling.Sen ska du fråga dig vad är roligare att banta ner sig och inte prestera maximalt men ändå kanske komma rätt bra eller att prestera maximalt? Och om det handlar om styrkelyft eller tyngdlyfting göra person bästa. Jag tror att i längde så är det ju mer otpimalt att låta helt enkelt din kropp jobba med full kapacietet istället för att hindra den hela tiden just när du också vill prestera som bäst.Både för motivationen och för utveckligen lär det ju vara mycket roligare att känna att man går frammåt hela tiden. Tänk också på att när det gäller tok banting inför tävlingar så är det ju vätskan som du driver ur kroppen på välidgt kort tid och alla vet ju att så fort kroppen börjar bli dehydrerad så minskar prestationsförmågan på alla plan avsevärt.

Det var bara lite råd från mig som har ändå sett så många gånger under mina år hur folk förstör många tävlingar för sig själva genom att försöka dra ner sig en vikt klass i tron om att dom ska kunna lyfta minst lika mycket eller mer fast då 5kg eller kanske till och med 10kg lättare.

 

Share

2 Responses so far.

  1. MAXstyrka skriver:

    Det ämnet är intressant.Om man vänder på det, tjänar man på att grisbulka upp sig fem kg på ett par dagar, rent prestationsmässigt alltså?

  2. Fredrik Svensson skriver:

    Kloka ord. Bulka är alltid bra:) men äta upp sig 5kg på några dagar ger nog inte så mycket.

Leave a Reply


*