MAXstyrka

Allt inom kraftsport

Dec
12

Börja

Posted by Anders Axklo 0 Comment

Det är märkligt hur krångligt folk kan få det att bli i tanken när de tänker sig att förändra något i livet. Till exempel att ta tag i träning och kost. Det allra bästa sättet att börja, är att börja. Om du inte börjar nu, så kommer du med stor sannolikhet inte att börja sen heller. Julmatsresterna är inte riktigt slut, det är ju fest på trettondagen, det är för tjockt med folk på gymmet i januari, det är för kallt för att vara ute och gå, jag har inte fått mitt träningsprogram, Fredrik svarar inte på mail. Det kommer aldrig vara rätt tid att börja. Efter nyår är definitivt inte bättre. Det kommer alltid att finnas en massa skäl att inte börja, och bara ett att börja. Att du vill.

Men ska man börja med förbränning, det kanske är bäst att börja med att äta rätt… Lägg av. Du ska börja. Det finns ingen som kan så lite, eller är så korkat att man inte vet något man börja med. Nu. Men mitt gymkort har gått ut… Håll käften. Börja. Alternativt bara håll käften. Vill du börja, så gör du det, vill du inte så vill du inte, men påstå inte att du inte kan, eller att det är bättre vid något annat tillfälle. Sen är det bra att tänka på KISS. Med det menar jag varken kroppsutsöndring, pussar eller gamla rockband med långa tungor, jag menar det som förkortning. Keep It Simple, Stupid. Har du tänkt att bli stark och vältränad så ska du inte krångla till det. Det är förvånansvärt hur få övningar man kan använda och ändå bli vältränad. Marklyft, knäböj, bänkpress, något över huvudet och nåt för armarna så kan det bli alldeles utmärkt.

Med något över huvudet menar jag nu inte ryck och stöt, som crossfit har fått för sig att de har hittat på. Det är övningar som man ska ha stor respekt för, som det finns en hel sport med beundransvärda specialister som håller på med, och som är tekniskt komplicerade. De ryms definitivt inte under KISS. Jag menar heller inte att den här enkelheten är det enda som behövs även för den som har kommit en bit på väg. Det jag menar är att du inte behöver fundera över vilka fälgar du ska ha innan du har fått igång motorn. Hur mycket roliga TV-shopmaskiner som än kommer så kommer det att duga alldeles utmärkt att promenera som fettförbränning. Vill du hålla på med innebandy, racketsporter eller andra skadeintensiva lekar så gör det, men rör inte ihop det med träning. Enkla tumregler är: Träna på riktigt när du gör det. Lyft tungt. Ät dig mätt på sånt du vet är bra käk och låt bli sånt du vet är dåligt. Åk inte rulltrappa eller hiss om du kan gå. Gör det i ett år, så kan vi återkoppla sen, som vi säger på jobbet.

Visst finns det de som har lyckats med förvandlingar med komplicerade detaljstyrda program, men det finns många fler som har misslyckats. Det finns de som har slagit Hole in One också, men det är inte det man siktar på när man tränar golf, det är att slå rakt, varje gång, inte en gång.
Det är ju för de allra flesta av oss med vår träning och styrkeutveckling att det som Oscar Wilde sa om Bibeln är direkt tillämpbart, och en sanning vi borde erkänna oftare: ”Det är inte det jag inte förstår som bekymrar mig, det är det jag förstår.”

Share

Leave a Reply


*