MAXstyrka

Allt inom kraftsport

feb
19

Veckan som varit

Posted by Johnny Hansson 4 Comments

Hej!

ursäkta att det har varit längesedan jag uppdaterade här, har haft mkt att stå i senaste veckan så har fått prioritera, men igår kom det faktiskt fram en kille som sa att han uppskattade att läsa det jag skriver, sånt är självklart alltid kul att höra så nu får ja ta mig i kragen och försöka hålla uppdateringarna lite tätare.

Vad har då hänt den senaste tiden?  förra fredagen drog jag ner till Norrköping för ett lite spontant besök hos Johannes, men redan i bilen ner kände jag hur min högra ryggfile låg och små krampa och hur rumpan va hård som en fotboll (med mycket vaddering visserligen) så ungefär en gång i timmen fick jag stanna och försöka röra på mig och sträcka ut så gott det går.Det smarta hade varit att insett att jag inte skulle kunna köra ett vettigt pass och att det inte är värt att sitta i bilen i 8 h för att göra ett dåligt pass. Men jag är inte känd för att vara smart så jag åkte som sagt ner.

Väl där så började vi köra lite mark, och det gick precis så dåligt som man kunde ana. mitt emellan 2 och 3 hundra känner jag att det finns inget att hämta så jag får gå och ställa mig i ett hörn och skämmas och se på när Johannes förnedrar vikter, sådär som bara han kan.

För att få gjort något vettigt kör jag ganska många vändor truckpull, i den typen av övningar funkade kroppen bättre.

Men något vettigt fick jag iaf ut av min lilla utflykt, min markdräkt har varit spårlöst borta och jag hade precis till att tänkt beställa en ny, men tänka sig, i en soffa med säkert 10 andra dräkter ligger min. (tror Johannes börjar bli orolig och gömt den för att sabba min träning:)  Nä skämtosido jag är oerhört tacksam att få hjälp och tips från den enligt mig starkaste svensken genom alla tider.

På lördagen va det den årliga företagscuppen i innebandy, innebandy är skitkul, men man kan väl sammanfatta det med att man ska inte försöka sig på något som kan likna med att springa när vågen visar 150 plus . 5 st 12 min matcher 1 avbytare och mina behinnor är totaltskrot, att jag körde truckpull dagen innan gjorde nog inte saken bättre.

Mån tis och onsdag har träningen har i princip varit densamma .

Värmer upp på lätta vikter i ex böj, lägger mig och stretchar, fortsätter med några sett till på i princip inga vikter. sen kör jag så till att ja känner mig mer rörlig och att musklerna släpper efter. det känns väldigt tydligt hur det är just högersidan som blir alldeles för spänd, framförallt filen,rumpan och hamstring. passen blir upp mot tre timmar men jag känner att den värsta smärtan släpper och att jag börjar få tillbaka rörligheten i rygg och höft.

Igår torsdag va jag tillbaka i sverige och då har jag vissa rutiner, när jag kommer hem äter jag ordentligt med mat, sen är det på med löjligt mkt linnex lägger mig på mitt avloppsrör som fungerar som en foamroller ligger där och går igenom hur jag ska genomföra markpasset.

Såhär såg det ut.

60 kg 10 rep 5 set  andra uppvärmnings övningar plus stretch mellan setten

100kg 10 rep 3 set drar så explosivt jag bara kan plus fortsätter med stretchningen mellan setten

150 kg 5rep 3 set fortsätter att vara så explosiv jag bara klarar.

200kg 5 rep 3set  samma visa här dra som om det vore 100 kg mer på stången och håll farten genom hela lyftet

Sen drog jag på mig den återupphittade dräkten, va som sagt längesedan jag använde den så jag tänkte jag skulle få till många lyft i den.

240 kg 5 rep 3set  blir svårt att hitta rätt vinklar så det blir ca 1 bra lyft/ set

270 kg 1 rep 5 set  som toppsett körde jag några ettor, det lättaste lyftet va det sista…

sen tog jag av dräkten

200 kg 10 rep 2 set.   nu börjar det bli svettigt på riktigt..

När marken va klar komplettera jag även med lite vanlig hamstringcurl i maskin..

och som avslut blev det 45 min stretchning..

Både före och under passet dricker jag Vitargo och bcaa. det är dom kosttillskotten jag tar nu, hjälper mig hålla mig alert genom långa träningspass. Vitargo är verkligen något ja kan rekomendera !

I mitt förra inlägg skrev jag att jag skulle gå igenom hur min grenträning kommer se ut. Men jag tycker detta blir långt nog så vi tar det någon annan gång..

Imorgon drar jag förmodligen ner till Göteborg och tittar när min goda vän Jocke som gör sin första tävling för året, Jag har på känn att han är i grym form!

 

Vi kanske ses där !?

Ha en trevlig helg, Mvh Johnny Hansson

Share

4 Responses so far.

  1. Marcus yngvesson skriver:

    Verkligen intressant läsning och gillar hur du skriver ut hela passet och inte bara topsetten, hoppas på att det fortsätter med kontinuerlig uppdatering! 😀

  2. Matte Klevehag skriver:

    Riktigt kul att läsa din blogg! synd med små känningar. hoppas dom läker snabbt så du kan köra på allvar. bra pass trots allt.

    Fortsätt även filma, uppskattas verkligen. sätt på instagram, vore kul om de kom upp på youtube 🙂

  3. Svullobryngel skriver:

    Håller med ovanstående talare kul att se att du skriver ut hela passet istället för bara top seten som många andra gör, helt klart inspirerande att se hur du krigar dig igenom trots jobbiga känningar!

Leave a Reply


*