MAXstyrka

Allt inom kraftsport

I den första delen av den här hemmagymsguiden så gick vi igenom hur man ska tänka gällande golv, men ett rum med en gymmatta kommer man inte långt med om man ska köra annat än stretching, plankan och armhävningar. I den här delen kommer vi gå igenom två saker som man inte klarar sig utan om man vill träna själv med tunga vikter, nämligen det som i folkmun brukar kallas för power racks och träningsbänkar.

Power rack:

Något av det mest centrala i ett hemmagym är en power rack. En power rack är en stålbur som fungerar som en passare och livlina när man kör knäböj och bänkpress t.ex. Utan en power rack eller en half rack kan du nämligen inte träna tungt om du är själv, om du är rädd om din hälsa vill säga. Vad är då skillnaden mellan en half rack och en power rack? Inte speciellt mycket faktiskt. En half rack är, som namnet hintar om, en halv power rack. De tål ofta ungefär lika mycket vikt, fungerar på samma sätt och öppnar upp för samma möjligheter.

Det finns några saker man måste tänka på när man väljer ställning. Först och främst måste man tänka på måtten. Får den plats i rummet? Många power racks har handtag för chins, och då måste man tänka på att huvudet kommer passera handtagen, och därför måste man ha en marginal på runt 30 cm från handtagen till taket. En del power racks har handtag för dips och några har fästen för gummiband. En del har också “upphängningsarmar” för viktskivor. Då måste man se till att utrymme finns åt sidorna. Det finns också möjlighet att komplettera en del power racks med en kabelhiss för latsdrag och andra kabelövningar. En sådan påbyggnad brukar vara tillräckligt stabil för gemene gymmare, och då gäller det att tänka på marginalerna till väggen bakom power racken.

Man behöver oftast inte tänka på att förankra ställningen i golvet, utan den kan stå stabilt som den är på golvet på grund av vikten. Man behöver heller inte vara orolig att den inte tål tillräckligt med vikt, om man inte skulle välja de allra billigaste alternativen och samtidigt heter Savickas i efternamn. En vanlig rack tål ofta ett halvt ton, och många gånger över det. Det räcker långt oavsett om du är en nybörjare eller gaffeltruck.

En power rack är ett måste i ett seriöst hemmagym. Först då kan man träna tungt utan en passare.

Bänk:

En annan lika central del av hemmagymmet är bänken. Bänken används inte primärt för att vila på mellan seten (även om den funktionen i bland kan vara välkommen), utan möjliggör övningar i sittande och liggande läge. Om man bara ska ha en bänk, vilket räcker för de flesta, bör man välja en där man kan variera läget för ryggstödet och sitsen. Då öppnar man upp för mängder av olika övningar som man inte kan utföra med en vanlig olutbar bänk. Sittande axelpress blir lättare med ryggstöd, för att inte tala om snedbänk (!). En bra kvalitativ bänk håller i många år, och man tjänar på att köpa en riktigt bra och stabil bänk från början. Håll dig därför ifrån de billigaste “Rusta-bänkarna”, då de oftast är vingliga och ostabila. Bänkar hittar ni bl.a. här hos Gymkompaniet.

Även här bör man tänka på måtten, i synnerhet bredden. En del föredrar bänkar som är under 30 cm breda, medan andra vill ha dem dubbelt så breda. Även kuddarna kan vara för mjuka (stoppningen) vilket innebär att det kan bli ostabilt när man tränar, men samtidigt vill man inte ligga på ett betongblock. Det här behöver man inte oroa sig för om man lägger lite extra på en kvalitativ bänk från början. Man får som sagt det man betalar för, i synnerhet när det kommer till bänkar.

Om man bara ska ha en bänk bör man välja en med ställbart ryggstöd.

Många bänkar har hjul så att man ska slippa bära dem fram och tillbaka, och det får ses som en bonus snarare än ett måste. Det finns även kombinationsbänkar där man också kan träna benspark m.m, men dessa bänkar brukar allt som oftast ha en undermålig kvalitet, så välj en med omsorg om du verkligen vill ha en kombinationsbänk.

Om man har utrymme nog att ha fler än en bänk så väljer en del att komplettera med en plan bänk för att köra liggande hantelpressar, sälrodd (man måste då höja upp bänken för att kunna sträcka ut armarna, om man anses har normallånga armar), skullcrushers och andra övningar där man ligger plant på bänken. Andra köper till en magbänk för lutande situps, eller en motsvarande bänk för ryggresningar. Dessa bänkar är dock överflödiga om utrymmet är knappt.

En bra och stabil bänk är nästan en lika bra livsförsäkring som en power rack om man ska köra tungt.

Den här artikelserien är sponsrad av Gymkompaniet. Allt som står är dock oberoende skrivet.

Share

Leave a Reply


*