MAXstyrka

Allt inom kraftsport

Nu har vi kommit till skivstänger och vikter, två av de mest grundläggande prylarna i ett hemmagym.

Skivstång:

Ett måste i ett hemmagym, om man inte är liberal med träningsnyttan, är just en vanlig rak skivstång. Den första skivstången jag någonsin köpte var en billig sak som ingick i “ett komplett träningspaket” från Jula, om jag inte missminner mig. Paketet bestod av ett par hantlar med skruvlås, en skivstång som man skruvade ihop på mitten (!) och ett gäng järnplattor (25 mm). Till det köpte man en ranglig bänk som knappt höll för min då 60 kg lätta kroppshydda, samt extravikter så att man kunde ladda skivstången till 78 kg totalt för att framtidssäkra min styrkeprogression. Det tog några månader innan stången hade formen av en ostbåge, och att lägga sig på bänken för att köra bänkpress kändes som ett parti rysk roulette.

Måste hemmaträning vara förenat med livsfara, eller finns det skivstänger som man inte behöver skruva ihop på mitten? Ja, det finns faktiskt mängder av olika stänger på marknaden: allt från lätta och böjliga bambustänger som väger några kg till stumma apollonstänger som väger tio gånger mer och inte hade sviktat en milimeter om man så hade haft två ton på stången. Det finns också smala skolstänger, curlstänger, tricepsstänger, specialstänger för knäböj och så kallade trap bars m.fl. Om man bara ska ha en skivstång i sitt gym bör man dock titta på några vanligare varianter.

En bra skivstång är bland de viktigaste man kan ha i ett hemmagym.

En olympisk skivstång är en stång av standardstorlek där man kan lasta på vanliga viktskivor på 50 mm och kostar allt från en dryg tusenlapp till över 10.000:-. Den heliga graalen bland stänger stavas Eleiko, tillverkas i Sverige och används på alla stora tävlingar såsom OS och VM, men att köpa en sådan stång till ett hemmagym blir lite som att köpa en Ferarri för att pendla till jobbet. Man tjänar dock på att köpa en bra stång från början (för att undvika stångbyte om stången kröker sig), så räkna med att lägga ut runt 3000:- för att få en kvalitativ stång som håller i många år.

Det finns två primära stänger som man bör titta på beroende på hur din träning ser ut: styrkelyftsstänger och tyngdlyftningsstänger. Ett par saker skiljer dem åt. Till att börja med är diametern något större på en styrkelyftsstång (det skiljer en mm). Även lättringen är lite annorlunda. En annan skillnad är att tyngdlyftningsstången är mer kullagrad så viktskivorna snurrar bättre, vilket kan vara bra om man ska köra frivändningar eller liknande. Tyngdlyftningsstången brukar också vara mer böjlig och mjuk. Båda två väger dock 20 kg styck. Om du bara har tänkt köra vanliga basövningar såsom marklyft, knäböj och bänkpress så bör du satsa på en styrkelyftsstång. Om du kommer köra frivändningar och lite andra övningar så är tyngdlyftningsstången mer allsidig och bättre för ändamålet. Om man är osäker på vad man ska välja så kan jag lugna er med att det går bra att köra bänkpress med en tyngdlyftningsstång, och det går bra att köra frivändningar med en styrkelyftsstång; så stor skillnad är det inte mellan dem. Skivstänger hittar ni bl.a. här hos Gymkompaniet.

Man kommer långt med en bra skivstång, oavsett om man väljer en för tyngdlyftning eller en för styrkelyft.

Vikter:

Ett smidigt viktställ sparar mycket utrymme.

Man vill ju gärna ha någonting att lägga på stången också, och då lämpar sig viktskivor ypperligt. Det finns mängder av olika märken, storlekar och utseende, men det man bör fokusera på är om man vill ha dem gummerade eller i rent järn. Fördelen med gummerade viktskivor är att de inte låter så mycket när man släpper dem på golvet eller pangar på dem på stången. En annan fördel är att de är snyggare (högst subjektivt såklart). De brukar dock kosta en liten slant extra.

En annan sak man kan fundera över är om man ska ha vanliga viktskivor eller bumpers. Bumpers är betydligt tjockare än vanliga viktskivor, vilket gör att de fördelar vikten bättre när de släpps. Det skyddar golvet och dämpar ljudet av nedslaget. Det är den primära anledningen till varför många crossfitare och tyngdlyftare använder dem. Att det ser tyngre ut än vad det egentligen är är en trevlig bonus. En nackdel är att de tar mer plats än vanliga viktskivor.

Glöm inte att köpa ett stabilt viktställ (två om man väljer bumpers) så att vikterna slipper ligga i en hög på golvet!

Viktlås:

Viktlås fungerar som en bokstöd, fast för viktplattorna. Man låser fast vikterna på skivstången så att man inte behöver oroa sig över att de åker av (eller felbalanserar vikten) under seten. Man behöver egentligen inte använda viktlås om man är rutinerad och har tränat upp nervsystemet, men det kan ändå vara tryggt att ha ett par hemma. De vanligaste och billigaste typerna av viktlås kallas för fjäderlås och fungerar som en gripper (en fjäder med två handtag). Dessa är säkra, men kanske inte så snabba att ta på. En annan typ av viktlås är det som kallas för klovelås. Den bygger på att man skruvar fast den på stången. De smidigaste och snabbaste låsen kallas för just snabblås. De är som en plastring som man klickar fast, och är den typen jag själv använder mest.

Det finns en djungel av olika viktlås, men de här är två av de vanligaste.

Den här artikelserien är sponsrad av Gymkompaniet. Allt som står är dock oberoende skrivet.

Share

Leave a Reply


*