MAXstyrka

Allt inom kraftsport

Vi har tidigare gått igenom den viktigaste, mest vitala, utrustningen i ett hemmagym. Den här gången tar vi upp “bra-att-ha-prylar”: saker som man kan vara utan, men som kan tillföra träningen och hemmagymmet en hel del.

Gummiband och lyftkedjor kan tillföra mycket till träningen.

Kedjor och gummiband:

Ett smidigt sätt att belasta olika delar av lyften är att använda lyftkedjor och gummiband. Om man t.ex. kör marklyft fungerar kedjorna så att det blir tyngre och tyngre ju högre upp stången kommer då mer av kedjorna lämnar marken. Gummiband fungerar på samma sätt. Om man inte är stark nog att utföra chins kan gummiband dessutom fungera som en hjälpande hand, medan kedjor med fördel kan hängas runt nacken när man kör chins för att se extra frän ut (man ser frän ut med kedjor oavsett vad man gör). Mångsidigt och funktionellt. Lyftkedjor hittar ni bl.a. här hos Gymkompaniet.

Bälten:

Det finns egentligen två typer av bälten som kan vara bra att ha i ett hemmagym: dels ett chinsbälte där man kan hänga fast vikter för att försvåra chins och dips (tyngre utföranden är synonymt med större gains), och dels ett vanligt styrkelyftsbälte. Styrkelyftsbältet är riktigt bra att ha i de flesta basövningar för att hålla ihop överkroppen och möjliggöra det legendariska buktrycket. Om Eleiko är kungen över stänger så heter kungen av bälten Wahlanders. De är godkända att använda i tävlingar, har livstidsgaranti och är stabila nog att bogsera Finlandsfärjor med. Vi är dock inte säkra på om livstidsgarantin gäller om bältet går sönder under själva bogseringen…

Ett rejält styrkelyftsbälte är ett måste om man vill köra tunga basövningar.

Fat Gripz, grippers och flytande magnesium:

Fat Gripz är gummihandtag som man fäster på hantlar. skivstänger och räcken. De gör att underarmarna får mer stryk gratis när man kör dragövningar eller kör hantelcurls. De kommer i två olika utföranden, men den vanliga blå varianten är den som passar för normalt stora händer. För att ytterligare stärka händerna kan man investera i några grippers. Köp inte bara tunga, utan även en lätt för uppvärmning. Captain of Crush är originalet och den typ som brukar användas i tävlingar, men så länge handtagen inte består av plast eller något annat suspekt material fungerar de oftast bra att träna med. Till sist bör man alltid ha någon form av magnesium när man tränar. Om man inte vill att det ska damma så i sitt hemmagym kan man köpa flytande magnesium. Händerna blir lika torra, men man slipper dammet som vanligt magnesium ger.

Fat Gripz är perfekta för att stärka händer och underarmar.

Grippers är bra för att träna greppstyrkan, tar nästan ingen plats och är relativt billiga i inköp. De på bilden kallas för Captain of Crush, och är “kungen” bland grippers.

Maghjul:

Ett effektivt sätt att slipa på tvättbrädan är att använda ett maghjul. Det kanske inte är den sexigaste formen av träning, men den tar bra på bukrutorna och tar betydligt mindre plats än en regelrätt magmaskin eller magbänk.

Maghjulet är lite som en Segway. Väldigt, väldigt lite som en Segway vid närmare eftertanke.

Den här artikelserien är sponsrad av Gymkompaniet. Allt som står är dock oberoende skrivet.

Share

Leave a Reply


*