MAXstyrka

Allt inom kraftsport

feb
15

Huvudingrediensen

Posted by Anders Axklo 0 Comment

Mitt ganska myckna TV-tittande fördelar sig i huvudsak i två delar. Den obestridligt största är det där det inte spelar någon större roll vad som rullar på skärmen, jag behandlar TV:n som en lägereld. Poängen är sittandet utan krav på interaktivitet, vilket oftast är nog så välbehövligt. I den andra betydligt mindre kategorin figurerar mest matlagningsprogram, i huvudsak Sveriges Mästerkock. Det är det enda program utöver nyheterna som jag vet när det går, och om jag är hemma passar på att slå på. Det sista lilla greppet som linjär-tv har om mig, helt enkelt. Jag vet inte riktigt varför, kanske är det mitt matintresse, kanske tävlingsmomentet, kanske de praktfulla magplask man får se, åtminstone i början på säsongen. Skulle jag själv någon gång försöka mig på en uttagning så skulle jag med största sannolikhet sälla mig till magplasken. Inte för att jag inte i mina bästa stunder kan få till hyfsat bra käk, utan för att jag helt enkelt tycker att det mesta går att äta ändå.

Nog för att jag uppskattar höga smaker som gifter sig och allt det där, men jag har inget emot låga smaker och diverse engångsligg heller. I en köttgryta tycker jag att det ska vara kött, och tycker inte att det är hela världen om det saknas morötter för sötman eller en skvätt vin för syran. Skulle däremot något utge sig för att vara köttgryta och inte innehålla kött så blir jag kinkig. Jag drar nämligen en linje där. Man måste hålla reda på vilket som är huvudingrediensen vare sig man tränar, lagar mat eller planerar livet i stort. Enkelt uttryckt är det det som inte går att ta bort utan att det blir något helt annat.

Däremot så funderar jag ofta på allt som förhoppningsfulla tävlanden räknar upp att de har haft i sina skapelser. Om man tar varje ingrediens för sig, hade den gått att ta bort utan att folk märkt det? Nu tänker jag inte på juryn, de skulle säkert hitta på att det kändes ändå, utan folk som helt enkelt vill ha middag. Jag tror att det finns en massa övningar som man kan ta bort ur sitt träningsprogram utan att nämnvärt förändra slutresultatet. Sen så finns det sådant som inte går att ta bort. Jag har jag svårt att tro att det går att ta bort böj eller benpress ur benpasset, då blir det ingen köttgryta. Tar man bort stenar ur sin träning så är det inte längre strongmanträning, utan har blivit något helt annat. Det går säkert att äta det också om man inte är så noga, men det är inte samma sak.

Precis som att lyfta stenarna med skydd och klister är lite halvfabrikat, ungefär som att köpa färdigkokt potatis. Det går att äta om det är det är det man klarar av att laga, men det är inte samma sak. Ska man tävla, vare sig det är i matlagning eller i styrka, så kanske det är noga med persiljekvistarna, men för de allra flesta av oss så är det viktiga att hålla reda på att det är kött i köttgrytan.

Share

Leave a Reply


*