MAXstyrka

Allt inom kraftsport

apr
19

Ska det bara duga att sälja?

Posted by Anders Axklo 0 Comment

Jag var här om kvällen på Fasching tillsammans med sonen och lyssnade på fusionjazz som var långt över min kompetensnivå. Med det menar jag inte att jag inte uppskattade det hela, det gjorde jag absolut. Det jag menar är att det hade krävts betydligt mindre för att imponera på mig. För att imponera på sonen behöver det nog däremot vara på den här nivån, då han ägnat mycket av sin tid de senaste åren åt sin musik. Imponerad var han, det är nog tryggt att säga att det att det just den här kvällen knappast fanns en mer kompetent grupp musiker som framträdde någon annanstans i Stockholm. Då kan det ju naturligtvis tyckas vara en paradox att publiken knappt uppgick till samma antal som en genomsnittlig pubs afterwork-trubadur underhåller. Ingen skugga över afterwork-trubadurer, men kompetensnivån är inte riktigt jämförbar. Ändå syns ingen besvikelse hos virituoserna, de är tvärtom lyckliga och tacksamma för musiken och publiken. Det kan naturligtvis bero på professionalism, men jag tror verkligen att det ligger djupare.

Rimligen har de svartklädda jazzkatterna en kompetens som kan ge dem hur mycket enklare gig som helst, bättre betalt och med större publik. Det är möjligt att de också gör sådant för försörjningens skull, men den kan inte ha varit någon stor faktor på spelningen jag såg. Sanningen är både djupare och uppenbar. Det som är riktigt och äkta görs inte för att säljas eller marknadsföras, utan för sin egen skull. Omvänt så blir det då också sant att det som görs enbart för att säljas eller marknadsföras sällan blir äkta. Glädjen hos musikerna på Fasching beror inte på publikens storlek eller köpkraft, utan på att det är rätt publik. Att få leverera sitt allra bästa för någon som verkligen förstår vad det innebär är mycket mer tillfredställande än att leverera något säljbart till folk som inte fattar. Putande rumpor och hip thrusts på filmat gymmet är just det, gjort för att det går att sälja på Instagram, mer än för den egna tillfredställelsens skull. Det är inte på något sätt genusbundet, det finns lika billiga poänger på Instagram för män som kvinnor. Själv är jag också bekräftelsejunkie, men för mig spelar det faktiskt stor roll vem som har klickat gilla på mina texter, större än hur många som gör det.

Nu finns det lyckligtvis en korrelation mellan att utmana sig själv till svårare och svårare saker oavsett publik, och att faktiskt lyckas inför en stor publik. Ska jag vara lite snäll mot fitnesstjejerna så är det mycket tunga böj själv på gymmet utan rätt ljus som så småningom gör rumpbilderna säljbara. Likaså är det kanske de avancerade jazzspelningarna som gör att andra gig kan göras utan större ansträngning, och kanske så är det formuleringsövningarna i krönikorna som gör att det även rinner lätt när jag står med mikrofon i handen och tusentals i publiken. Lennart Hellsing sa en gång att bra barnböcker ofta är pedagogiska, men pedagogiska barnböcker är sällan bra. Ska man travestera det inom både musik, styrka och träning så kan man säga: Det som görs bra går ofta att sälja, men det som görs för att sälja blir sällan bra.

Share

Leave a Reply


*