MAXstyrka

Allt inom kraftsport

jun
21

Både gott och nyttigt

Posted by Anders Axklo 0 Comment

Jag har alltid varit fascinerad av att försöka förstå varför vi människor gör det vi gör. Kanske inte så mycket på det stora livsåskådningsplanet, eller i avseendet mänskligheten som helhet, utan mer i vardagliga saker som till synes inte sker efter plan utan verkar vara slumpmässig. Det är klart att det kan vara det, men oftast beror även väldigt små saker på något val vi gör. Jag tror att jag först började tänka på det här på riktigt när jag arbetade med stadskärneutveckling, och upptäckte den värld av kunskap som ligger bakom butiksplanering och även hur andra offentliga miljöer planeras. Varför går vi åt i högervarv om vi går runt på ett torg, varför går vi in en bit i en lokal innan vi stannar till och ser oss omkring, varför tar vi lättare en vara från en hylla beroende på hur de är staplade och så vidare.

Det första steget är ju naturligtvis att konstatera att det verkligen är någonting vi gör, och inte bara ett antagande. Jag blev väldigt förtjust i den metodik en amerikan som heter Paco Underhill tillämpar när han jobbar med just detaljhandelsutveckling på olika sätt. Han frågade inte folk, utan tittade bara på vad de gjorde i verkliga livet. Hur länge står man still och tittar, svänger man in i en hyllgång eller inte, köper man för mer eller inte om en viss vara står vid kassan. Inte en enkät så längt ögat når, bara observation. När man är säker på vad folk gör, då kan man sedan fråga sig varför. Överfört på gymmiljö, eller kost för den delen, så blir ju det här väldigt intressant. Varför väljer man att äta sin kalla matlåda på gymmet? Varför står man på ett visst ställe och curlar? Varför kör man tunga basövningar först i passet? Svaret på frågorna är oftast ett antal faktorer, som inte alltid har med varandra att göra. Självfallet så finns det en optimeringsfaktor av att äta direkt efter träningen som gör att man vill sleva i sig matlådan sittande på en gymbänk.

Det kan också finnas en faktor av att man gärna vill att folk ser hur seriös man är med sin träning, och därför äter matlådan med urvriden kycklingfilé där det folk ser att man gör det. Det är klart man vill stå på ett ställe med hantlarna där man har rörelsefrihet, och inte måste akta lite på sig när folk ska förbi, men att det är bra ljus och att man ser speglarna där påverkar också. Det finns säkert rent fysiologiska skäl att tung basbelastning ska göras först i passet, men det brukar också kännas bättre att det blir en bra siffra på vikten i de övningar som mäts i entydiga siffror. Man vill ju veta vad man orkar lyfta. Att jag äter rå broccoli beror verkligen inte på att det är gott, däremot kanske jag gillar att folk förstår att jag är beredd att gå så långt för att äta nyttigt. Det mesta här i världen görs faktiskt av mer än en orsak. Till exempel grilla riktigt kött. Det är både gott och nyttigt.

Share

Leave a Reply


*