MAXstyrka

Allt inom kraftsport

fredagskronikan5minimaxradiomini

Bantning inför tävling

Eftersom jag har en ganska lugn period nu när det gäller träning då jag tränar på sin höjd en till två gånger i veckan bara för att underhålla lite innan jag börjar förberedelserna inför min nästa tävling så tänkte jag skriva lite om andra tema som ofta dyker upp kring det här med träning och tävling och hur man ska göra och vad man inte ska göra.

En sak jag märkt som hela tiden återkommer när det gäller tävling inom kraftsporter som armbrytning,styrkelyft och tyngdlyftning är att många tävlande får för sig att så fort det börjar närma sig tävling då ska det bantas.Hur många gånger har man inte hört av någon just nu går det så jäkla bra och så tänker jag dra ner mer till klassen under ojojoj då blir jag farlig! Och nästan varje gång så bli det samma visa personen i fråga bantar för intensivt och för mycket och så går det inte så bra sedan på tävlingen som förväntan.Så låter det fan jag var ju i grym form innan. Jag brukar alltid ge samma råd till alla kraftsport och banting går inte ihop!

Så vidare det inte handlar om bara 1 eller 2kg och att man börjat göra det i väldigt god tid så kommer du aldrig kunna prestera maximalt om du bantar inför en kraftsportstävling. Ofta kan det vara tex. att den tävlande väger säg 84kg och så ska man plötsligt ner unde 80kg på några dagar. Även under en längre period så kommer det missgynna dig om du nu inte har stålmannen eller stålkvinna gener. För om man börjar räkna på en kroppsvikt runt 85kg så är ju 4kg nästan 5% av kroppsvikten. Och det är en hel del. Väger man 154kg och går ner 4kg så känns det väl inte så mycket men är du i en av dom mindre vikt klasserna så lär du börja tänka till innan du bantar inför en tävling.Sen ska du fråga dig vad är roligare att banta ner sig och inte prestera maximalt men ändå kanske komma rätt bra eller att prestera maximalt? Och om det handlar om styrkelyft eller tyngdlyfting göra person bästa. Jag tror att i längde så är det ju mer otpimalt att låta helt enkelt din kropp jobba med full kapacietet istället för att hindra den hela tiden just när du också vill prestera som bäst.Både för motivationen och för utveckligen lär det ju vara mycket roligare att känna att man går frammåt hela tiden. Tänk också på att när det gäller tok banting inför tävlingar så är det ju vätskan som du driver ur kroppen på välidgt kort tid och alla vet ju att så fort kroppen börjar bli dehydrerad så minskar prestationsförmågan på alla plan avsevärt.

Det var bara lite råd från mig som har ändå sett så många gånger under mina år hur folk förstör många tävlingar för sig själva genom att försöka dra ner sig en vikt klass i tron om att dom ska kunna lyfta minst lika mycket eller mer fast då 5kg eller kanske till och med 10kg lättare.

 

Share

Bloggande

Hej

Har tyvärr inte hunnit att blogga så mycket i dagarna eftersom jag varit uppe mitt i en flytt och inte haft så mycket tid.

Men nu ska det bli ändring på det. Skriver en liten presentation för er som inte vet vem jag är.

Jag har tränat styrka sen 17års ålder med andra ord i 20år.Började med att träna på skolans gym 4 gånger i veckan efter skoldagarna var över.Ska inte sticka under stolen med att det vart en och annan skolk timme som spenderades på gym istället för lektion i något ämne man tyckte var tråkigt.Minns att jag och en kompis körde ett program som gick ut på att köra mån, tis, ons, torsd bröst och biceps.

Inte speciellt optimalt för att bli någon styrkeatlet men vi visste inte bättre och hade ingen som kunde visa oss.Bör nämnas att vi maxade i bänk varje måndag efter tre dagars vila varje helg som vi hade.

Men som alla nybörjare så gör man ju framsteg oavsett om man tränar fel eller rätt i början.Sen tog det stop på 125kg i bänk efter andra terminen vart slut. Tror jag gjorde 70kg första gången jag prova.

Som tur var så fick man tag på en B&K blaska där man började läsa om styrke träning och i det första numret man öppnade så var det en artikel om en kille från Texas som heter Ken Lain och var världsrekord hållare i bänkpress på den tiden.Där fick man ju lära sig att en gång i veckan räcker och att man kanske inte skulle maxa varje vecka.

Det tog inte lång tid förrans man hittade till Lidingö atlet klubb där man fick lära sig att bänkpress var inte den enda roliga basövningen som byggde styrka och massa utan att det fanns något som heter knäböj och marklyft. Och så började man tävla i styrkelyft.

Tyvär så kom ju på den tiden också något som heter material i styrkelyft och det har jag aldrig känt mig bekväm med. Men man gjorde ju som alla andra.

Det var materialet som senare gjorde att man tröttnade på styrkelyft helt och hållet och slutade med det.Men inget och klaga på man hittade ju den roliga sporten armbrytningen.

Idag har jag faktiskt lite svårt och välja vad jag kommer tävla i i framtiden eftersom RAW styrkelyft kommit tillbaka där man lyfter utan massa konstigt material.

Eller så får man kanske se om man får dela upp det att man kör en säsong SL och en armbrytning. Eftersom det är väldigt svårt att kombinera armbrytning och bänkpress.

Mina främsta meriter från tävlingar är:

VM 2a i styrkelyft

Svensk och nordisk mästare i armbrytning.

 

Share

Ockelbo showlifting

Hej igår var man i Ockelbo och dömde för femte år på raken Ockelbo Showlifting som arrangerades för nionde gången så nästa år blir det jubileums år.
Det vart fyra damer i dam klassen och där blev Anki Öberg vinnaren med en promenad seger. I -105kgs var det ett start fält med 19st herrar och segraren vart Stefan Ågren som jag anser är något av en styrkefenomen han gjorde bla. 15 reps på 260kg i grenen kronlyft som var från 32cm höjd alltså avståndet mellan marken och stången. Tungvikt segraren vart Stefan Bergqvist Stisse som var lite off på grund av sjukdomen men han vann ganska så tryggt ändå.

Share

Share