MAXstyrka

Allt inom kraftsport

Jag kanske ska börja med att påpeka att ingen av de sociala medieplattformarna i sig är vållande, det är vi användare själva som tillsammans skapar kulturen och sanningshalten i våra gemensamma flöden. Problemet jag vill belysa är alltså vad vi själva tror är effektivt i olika sammanhang, snarare än vad ett eller annat nytt techföretag har hittat på. I träningskretsar är onekligen Instagram förhärskande, eftersom hela gymindustrin går ut på att se bra ut på bild, och då är ju naturligtvis ett forum byggt runt bilden att föredra.

Vi vet alla att det tagits ett antal dåliga bilder/selfies innan det äntligen blir en bild som faktiskt publiceras, och det är på något sett en del i överenskommelsen. Det är inte en slumpmässigt avbildad vardagssituation, det är en utvald bild som kommunicerar precis det avsändaren vill att den ska kommunicera. Eftersom Instagram ändå i huvudsak utgörs av bilder på olika fritidssysselsättningar så tycker vi nog lite till mans att skadan som det positiva selekterandet av information vållar är begränsad, ungefär på samma sätt som vi inte protesterar mot pushup-bhåar eller tredubbla tröjor på gymmet. Vi låtsas tro på det för att glädja avsändaren, helt enkelt.

Det som drar igång lite mer varningssignaler är när samma beteende sprider sig till områden som spelar lite mer roll för vår försörjning och livsplan i övrigt, till exempel den professionella karriären. Då spelar det helt plötsligt roll på ett helt annat sätt om vi har låtit förstå sådant som inte är sant, och det är här vi kommer in på Linkedin. Tycker man att Instagram är tillrättalagd så är det ändå rena Sex Pistols jämfört med Linkedin. Tyvärr har det bildat skola, så att det finns karriärcoacher som till och med uppmanar till beteendet, eftersom alla andra gör så, och det ju handlar om att” sälja in sig”. Nu avslöjar det ju en del av sagda karriärcoachers brister som säljare, men det resulterar i den ena perfekta karriärbanan efter den andra, viktiga inlägg om viktiga frågor, idel framgångsrecept och hyllningar till varandras professionalism på ett sätt som är i gränslandet mellan fullständigt uttråkande och kräkframkallande.

Men det är inte det som egentligen är den farliga konsekvensen. Det värsta med att framställa en i det närmaste perfekt bild av sig själv, oavsett vem man än är, är att den aldrig blir trovärdig. De flesta tänkande människor vet att det som verkar för bra för att vara sant, inte heller är sant. Ingen som jobbar med den typen av affärskontakter jag gör nöjer sig därför med att kolla på Linkedin längre. I vår tid finns det så mycket information att tillgå om alla att det inte finns någon som helst anledning nöja sig med den förljugna bild folk väljer att framställa på Linkedin. Vill du att folk som intresserar sig för dig ska nöja sig med den bild du väljer att visa, så se då till att den är allsidig, och även innehåller en del ”förbättringsområden” som det heter. Annars kommer de att leta i andra källor, och då vet man aldrig vad de hittar.

Share

Leave a Reply


*


Translate