Det finns många roliga exempel på när kommuner, företag eller andra har blivit lurade, ofta på ett sådant sätt att det i efterhand blir väldigt underhållande. En faktor som visserligen inte alltid dyker upp, men ofta nog, är att den lurade parten har glömt att fråga varför motparten vill det de föreslår. Man stirrar sig blind på betet som dinglar framför ögonen, och glömmer bort att fundera på varför man erbjuds det här betet.
För några år sedan försiggick ett mycket genant projekt i Kalmar där kommunen ställde allehanda resurser till förfogande för att det skulle skapas någon form av portal till Kina i Kalmar. Det talades om kinesiska företagsetableringar, investeringar, europeiska företag som skulle komma till Kalmar tack vare detta, och så vidare. Vilka fördelar allt detta skulle ha för Kalmar var fullständigt uppenbart, men man glömde att fråga sig vilka fördelar det skulle ha för de kinesiska företagen som sades vara inblandade. Vilka fördelar skulle det innebära för ett centrum för kinesisk handel med Europa att ligga i Kalmar? Förvisso nära till Öland, men det är inte säkert att kinesiska affärsutvecklare inser storheten i detta.
Den tråkiga och krassa sanningen visade sig så småningom vara att det inte var Kalmar i sig som lockade, utan de resurser man kunde lura Kalmar att satsa. Det blev ett fiasko som i storleksordning sällade sig till när Sverige själva sänkte regalskeppet Kronan utanför Kalmar. Allt detta hade kunnat undvikas om man på allvar frågat sig varför kineserna ville detta. Precis som mycket kostnader kan undvikas om man frågar sig varför teleoperatören vill ge dig en ny telefon. Eller för att flytta hem till vårt eget område, varför vill någon sponsra dig? Så länge du stirrar dig blind på vad du vinner på det, så kommer du att bli lätt att lura. Det du behöver fokusera på är vad de vinner på det. När du förstår det så kan du börja fundera på att göra avtal. Om du inte ser vad de vinner på det, så kan det vara dags att bli misstänksam, för det betyder inte att de inte vinner något på det. Det betyder att de av någon anledning har dolt vad de vill åt, och om de döljer det så är det förmodligen något du inte gillar.
Så innan du ingår ett avtal där du lovar att bara använda en viss produkt, eller alltid bära en viss logotyp, så se till att du förstår både vad du själv och motparten tjänar på det. Det finns två klassiska talesätt som man kan bära med sig. Den första är den uppenbara sanningen att det som verkar för bra för att vara sant oftast inte är det. Och det andra som är ett av de citat jag använder oftast är från järnladyn själv, Margaret Thatcher. Även om man är rabiat vänster och spottar tre gånger när man hör hennes namn så är det här något man bör komma ihåg för att inte råka illa ut i livet. There are no free lunches.