MAXstyrka

Allt inom kraftsport

nov
10

Alla som tittar är inte följare

Posted by Anders Axklo 0 Comment

I mitt civila liv så ger vi rätt typ av företag möjlighet att synas mot väldigt inriktade målgrupper inom några olika branscher. Det är självfallet en alldeles utmärkt möjlighet för den som har något på fötter, men det kan vara tveeggat. För den som inte är riktigt hemma på sitt område så är det en påtaglig risk att ställa sig inför ett rum med landets ledande experter på området. Vet man inte vad man håller på med så kommer det att bli obarmhärtigt avslöjat, och det finns en risk att man skrämmer bort potentiella kunder istället för att attrahera dem. Att nå någon är med andra ord bara en del av lösningen, utan att ha något att säga så blir det poänglöst, och i värsta fall direkt kontraproduktivt.

I vår värld så har det numera blivit populärt att döpa om sig till influencer i tron att man ska kunna ta betalt för sitt instagram-konto, vilket är möjligt på grund av traditionella marknadsförares ängslighet över att missa en trend. Det man missar i det här är att det man förr tog betalt för i media var själva distributionen, alltså tidningen, radiokanalen eller möjligen tv-kanalen. Numera är ju inte det en flaskhals, alla har tillgång till en distribution till i princip hela världen via Facebook, Instagram, Youtube och annat. Således måste man hävda att man gör mer än når, nämligen att man påverkar. Vilket man verkligen inte gör, det kan tvärtom vara så att folk följer en för att man betraktas som rikspucko, varnande exempel eller annat. Alternativt för att man inte vill följa rena porrkonton, och istället följer någon som lägger upp ”träningsbilder”.

Räckvidd innebär med andra ord inte påverkan, vilket för övrigt är det influence betyder på svenska, och det blir varken trovärdigare eller mer prisvärt för att man använder en engelsk term. Möjligen skvallrar det om man ägnade sig åt selfies istället för att lyssna på svenskan. Problemet idag är att det finns inga mätenheter för hur mycket någon påverkar, och därför låtsas man som om att följarantal på ett instagramkonto innebär att man har stor påverkan. Kanske är det ordet följare i sig som är vilseledande. Det antyder att folk följer efter, gör samma sak, går i ens fotspår, och det är naturligtvis en våt dröm för de som köper marknadsföring. Tror man att de 100 000 konton som ser bilderna ur någons selfiekatalog kommer att göra precis som dem så blir det ju väldigt relevant att få dem att använda ens produkter.

I vårt moderna digitala samhälle fungerar det inte så. Ett betydligt mer korrekt uttryck vore betraktare, eftersom hela världen idag kan se hela världen online utan någon annan koppling än att man tittar. Ja, det finns förebilder, riktigare påverkare, som folk faktiskt vill följa i ordets riktiga bemärkelse. Men antalet betraktare på Instagram säger faktiskt inget om det, då måste man gräva djupare. För att travestera Game of Thrones: ”He who must say I am an influencer, is no true Influencer.”

Share

Leave a Reply


*


Translate