På ett av de seminarier jag har förmånen att arbeta med pratades det som vanligt om robotar, digitalisering och AI, det sistnämnda alltså artificiell intelligens. Precis som i träningsvärldens olika forum så är det fascinerande hur länge man kan uppehålla sig runt samma ämne, trots att det mesta är relativt uppenbart. Diskussionen kommer alltid att handla om hur farligt det blir när maskiner är smartare än vi, alternativt att de aldrig kan göra det vi gör ändå. Att maskiner är ruskigt mycket bättre än människor på en del saker behöver man bara öppna ett excelark för att förstå, och då är vi ändå inte i närheten av någon artificiell intelligens.
Just på det aktuella seminariet så dök nyheten om att en kvinna förolyckats i en olycka med en självkörande bil i USA, naturligtvis lika tragiskt som alla andra fall där folk dör i förtid. Innan man börjar skrika om Matrix och att robotarna kommer att döda oss alla, eller i alla fall göra batterier av oss, så ska man då komma ihåg att det dör rätt mycket folk i trafiken, huvudsakligen orsakat av mänskliga förare. På den statistik som finns kan man minst sagt säga mänskliga förare ligger efter självkörande bilar när det gäller säkerhet, och då inte bara för att det finns fler människor än självkörande bilar, utan faktiskt i jämförbara urvalsgrupper, på samma totala resmängd. Därmed inte sagt att det är problemfritt, men vårt nuvarande alternativ är i det avseendet faktiskt sämre.
Överkopplingen till tränings- och styrkevärlden här handlar naturligtvis om gemene mans farhågor att tung träning är farligt, och hittat något youtubeklipp på någon klant som tappar nåt i huvudet, eller vrider av sig ett ben. Till skillnad från trafikfrågan så kan gymhändelserna ofta betraktas som en naturens självsanering, någon som är så här pass klantig eller dum i huvudet ska inte vara starkare, då kan det bli ännu mer fel. Bortsett från den självsanerande effekten så är det naturligtvis inte bra om folk ådrar sig permanenta skador, även om de själv är vållande. I fallet med hon som kördes över av den självkörande bilen så var hon inte vållande själv, men poängen är densamma. Fler har dött i trafik på grund av mänskliga förare än maskiner, precis som betydligt fler har dött av brist på träning än att man har tagit i för hårt.
Av någon anledning jämför man dock inte med det, utan med en utopisk bild av den perfekta träningen. Hade det varit det som var alternativet hade invändningen varit rimlig, men oftast är det ju inte det, trots den rådande optinojan bland tränande. Den perfekta träningen har nog ingen hittat fram till än, även om somliga är närmre än andra, och man kan i alla fall generellt säga att det är bättre att ta i än inte. Jag tror att det är med tung träning som med självkörande bilar. Man är inte egentligen rädd för det man vet kan bli fel, utan för det man inte förstår sig på.