I mitt dagliga värv så stöter jag ofta på stora konsultföretag som gärna framhåller sin kompetens inom i princip allting, och som alltid är beredda att hjälpa till med sin kompetens i diverse sammanhang. Det är resultatet av en rätt uttalad strategi från dem, att vara med som experter i så många sammanhang som möjligt för att därmed bli förstahandsval för en massa olika branscher när de ska köpa rådgivning. Eftersom det är globala företag med 10 000-tals anställda så är det dessutom högst troligt att de verkligen har någon expert på i princip vad som helst, det är inte problemet. Problemet är att de inte alltid är helt ärliga med varför de egentligen vill vara med, eftersom det är så vi i media bestämmer om vi tar betalt av dem eller inte. Vill de i slutänden sälja något till vår målgrupp så vill vi ta betalt för att hjälpa dem med det, helt enkelt. Därför brukar det kunna bli rätt krassa samtal i förberedelserna, där de hävdar att de inte alls vill sälja, utan bara hjälpa de i vår målgrupp.
Både och är sant, de vill hjälpa, men ta betalt för det. Inget fel i det, så länge alla vet om det. Mitt problem uppstår när de inte vill vara ärliga med det, kanske till och med för att de inte riktigt erkänner det för sig själva. Alltså kokar jag numera
ner samtalet till frågan om vad det står på de fakturor de skickar. Alltså vad är det egentligen de säljer, när de säljer något. Oavsett en massa kringverk och dimridåer så är det som det faktiskt står på fakturan det handlar om. Det är det de lever på, och ganska ofta för. Allt annat de gör som inte står på faktura syftar till att siffran där ska kunna vara högre. Det måste det, annars får de inte ta kostnaderna för det i sina företag utan att det blir rent skattefusk.
När det gäller gym, kosttillskott, bloggar, poddar, träningskläder, pt:ar och allt annat som det handlas med i träningsvärlden så är det precis samma sak. En pt är inte med i en podd för att de vill hjälpa folk, utan för att det i slutänden kan leda till att fler köper pt-timmar till högre priser. Youtube-kanaler och kosttillskottspoddar är inte till för att hjälpa folk, utan för att sälja mer kosttillskott. Inte ens skänkta priser till diverse tävlingar är till för att hjälpa, utan för stärka varumärket gentemot målgruppen så att man… just det, säljer mer av sin produkt.
Det här innebär inte på något sätt att de är dåliga, varken moraliskt eller kvalitetsmässigt. Hela världsekonomin bygger på att folk köper och säljer, det är så vi alla tjänar vårt uppehälle, i något led. Numera när så kallad content marketing har blivit legio så måste den dessutom vara bra, annars funkar den ju inte. Folk måste vilja lyssna. Men för att inte riskera att hamna på ett sluttande plan så är det alltid bra att fråga var de tjänar sitt uppehälle.
Ett företag som inte vill tala om vad det tar betalt för litar jag inte på, för då är risken står att de försöker ta betalt där jag inte märker det, och jag hatar att bli lurad.