MAXstyrka

Allt inom kraftsport

jul
17

Hund bet man är ingen nyhet

Posted by Anders Axklo 0 Comment

Eftersom jag en stor del av mitt liv har arbetat i media så blir det ofrånkomligt att absorbera en del kunskap om nyheter och nyhetsförmedling, även om jag själv inte är journalist. Urvalet om vad som ska publiceras eller bevakas avgörs trots diverse foliehattars hat mot gammelmedia inte av direktiv från djupa staten eller ondsinta ägare.

Det avgörs av vad som kommer att läsas. Förr i tiden talade man om att det drev lösnummerförsäljning, alltså att fler än annars väljer att köpa en papperstidning för att läsa det som skrivits, numera ännu mer direkt genom att fler än annars ska välja att klicka på en rubrik för att läsa mer. Läsarens vilja att veta mer om det man skriver är nämligen det media kan omvandla i pengar, i en rad olika affärsmodeller som dessutom på ett rätt komplext sätt håller på att förändras.

För att snabbt och enkelt förklara vad som är en nyhet så används ibland ”hund bet man”. Det är nämligen ingen nyhet, det händer hela tiden, och om det inte finns något mer komplicerande runt händelsen så kommer det inte att bli en rubrik. ”Man bet hund” däremot, kommer vi att klicka på, för det är en händelse som vi inte redan har en bild av, och vi kommer att få helt ny kunskap när vi läser det, både om den specifika händelsen och kanske om företeelsen generellt. Läser vi den kommer vi att ha utvidgat vår kunskap och informationsbas, något vi naturligt söker, medan inget nytt kommer av hund bet man, då får vi bara en upprepning på sådan vi redan vet.

På sociala medier är det här en sortering vi alla gör, även om det kanske inte alltid är medvetna val. Vi vet vad vissa av våra kontakter tycker i vissa frågor, och därför blir det inte speciellt intressant att läsa ytterligare ett inlägg i samma fråga. Jag kollar alltid vem som har delat/skrivit något först innan jag lägger tid på att läsa något, eftersom det i väldigt stor utsträckning avgör om det är något nytt, eller samma trasiga skiva.

Precis så här tycks kroppen förhålla sig till träning också, vilket är orsaken vi kan fastna i år av träning utan märkbar förändring på fysiken. Vi gör hela tiden det kroppen vet att vi brukar göra, och eftersom den inte vill lägga tid på något som den redan vet hur den hanterar så blir det ingen förändring.

Duktiga tränare försöker leda sina adepter runt det här med träningscykler, variation i upplägg, periodisering och liknande, och det fungerar uppenbarligen när det görs rätt. Det som gör att det fungerar är dock inte att man hittar rätt mönster, det är att man frångår mönstret. Precis som när det i media blir mönster i rubriksättning och man tror att folk klickar på något bara man skriver på ett visst sätt så slutar folk klicka.

Det är det här som är svårt, både med media och med träning. Det är inte mer av det du har gjort förut som fungerar bäst, det är det du aldrig har gjort förut som öppnar nya dörrar. Till och med konditionsträning, visar det sig.

Share

Leave a Reply


*


Translate