Under den korta och relativt olyckliga tid för många år sedan som jag försökte mig på att vara bilhandlare hann jag lära mig väldigt mycket, både om mig själv och om försäljning. När jag säger olycklig så är det ingen skugga över företaget där jag arbetade, det var alldeles förträffligt, och kollegorna makalöst skickliga. Däremot passade inte uppgiften mig, trots vad många av mina bekanta förmodar.
En princip som framhölls tydligt är vikten av att vara sanningsenlig. Som försäljare får man aldrig ljuga, inte bara av moraliska skäl, utan av rent affärsmässiga. Det blir bara krångel, helt enkelt. För den som inte har en gnutta försäljning i blodet verkar det här lite motstridigt, men det är det inte alls. Mitt bidrag till diskussionen när nödvändigheten av sanningsenlighet framhölls var detta: Det finns ingen anledning att ljuga, när det finns så många sätt att säga sanningen. En Opel Omega kan vara både rymlig och bensinslukande, en gammal 740 kan vara både rostig och i bruksskick, och italienska bilar kan vara både charmiga och helt opålitliga. Det är bara att välja hur du vill beskriva det, inget av ovanstående är någon lögn, men har gissningsvis lite olika effekt på en potentiell köpare.
När du för inspirationens skull, eller kanske bara av allmänt beroende, följer en massa träningskonton på Instagram för att direkt eller indirekt jämföra dina egna ansträngningar med, så kom ihåg den här principen. Det som visas och berättas är förmodligen sant, för det är lika genant för en instagrammare som för en bilhandlare att bli påkommen med att ljuga. Men att stå på gymmet där det är bäst ljus är inte att ljuga. Men det skulle heller inte vara lögn om det var en bild helt utan skuggor i starkt solljus där du såg ut att vara slät som en säl.
Står vågen på målvikten så gör den det, även om det är nybajsad efter bastu innan något alls har ätits den dagen. Det är ingen lögn.
Det skojas ironiskt om att allt som står på internet är sant, och det vet vi numera att det inte är. Trots att både kloka bilhandlare och instagramstjärnor undviker lögner så finns de som rent ut sagt ljuger, både i ord och bild, med hjälp av bara ord, eller till och med Photoshop.
Att man inte ska tro på den som ljuger blir självklart, allra helst inte om du använder inspirationen som benchmark för sådant du själv försöker uppnå. Problemet som dyker upp med insikten från bilhandeln har tyvärr förutsättningen att leda till att man blir cynisk.
Vi har lärt oss att inte tro på allt vi ser eller hör, och gott så. Det är en grundregel som tyvärr är allt för eftersatt på sociala medier. Men dessvärre så är det svårare än så om du verkligen vill förstå världen. Då kan du heller inte bara tro på allt som är sant.