I höjd med att jag anmält mig att springa Göteborgsvarvet blir jag naturligtvis utpekad av algoritmerna som möjlig kund, och jag får allsköns erbjudande om både andra lopp, tillbehör och prylar som kan tänkas behövas. Ja, i ärlighetens namn också en hel del som inte behövs, men som ändå tycks gå att sälja. Från de mindre sporter jag håller på med så är den här volymen fascinerande. Algoritmerna skickar inga armbrytarrtillbehör ut i mitt flöde, eller ens bänkpressprylar. Det beror rimligen inte på att de intressena inte går att spåra, jag strör ledtrådar omkring mig. Det finns helt enkelt inte en så stor volym att det lönar sig att sälja och marknadsföra på det storskaliga sätt som till exempel löpning och fotboll. Visst finns det de som säljer armbrytarprylar, och bänkgrejer, men det finns inte tillräckligt med kunder för att det ska gå ihop sig med automatiserade strategier.
Det här är bra att ha i minnet när man blir upprörd över att våra sporter inte syns tillräckligt eller görs tillräckligt runt. På Göteborgssvarvet beräknas ca 60 000 människor springa, och det är ändå inte en stor del av alla som springer som träningsform. Om 60 000 personer skulle anmäla sig till en styrketävling så kan du ge dig på att det skulle dyka upp annonser om tillbehör, klister, utrustning och allt möjligt. Nu är det inte så, och orsaken är inte att inte alla skulle kunna tävla i styrka. Alla som springer Göteborgsvarvet kan i så fall enligt samma mått inte tävla i löpning, men de gör det ändå. För prestationsförhållandets skull kan de lika gärna kunna tävla i styrka som löpning.
Det är inte det som brister. Det stora orsaken är helt enkelt att de än så länge inte är speciellt intresserade. Vi som älskar våra sporter är helt enkelt inte så många, och därför heller inte ekonomiskt intressanta.
Det jag vill ha sagt med det här är inte att vi är små och irrelevanta, utan att vi inte ska tro att de som genererar jättepengar i sponsorer och merchandise är roligare. Det är de inte, de är fler. Kan man ta en startavgift på över 500 spänn av 60 000 pers så spelar det inget roll hur tråkig sporten är att titta på, företagen kommer att stå på rad.
Medan vi väntar på att bli fler så att något i den riktningen börjar hända så är det bra att påminna sig om varför vi gör det vi gör. Den som bryter arm eller håller på med strongman för ekonomisk vinning har lurat upp sig själv på läktaren. Vi gör det vi gör för att vi älskar det, för att vi vet något de 60 000 inte vet, eller inte håller med om. Är det angeläget för dig att vara del av en stor idrottsrörelse med pengar och sponsorer så är det snabbaste sättet att du ansluter dig till en sådan, och springer Göteborgsvarvet med oss. Du kanske tycker det är roligt också.