MAXstyrka

Allt inom kraftsport

dec
23

Priset för att vara kreativ

Posted by Anders Axklo 0 Comment

Ibland tror jag att folk har en lite för begränsad uppfattning av vad det innebär att vara kreativ. Den omedelbara associationen tycks ibland vara batiktanter och grafiker, men det avser faktiskt bara ett yttre tillämpande av kreativiteten. Det är förmågan att tänka något ingen annan tänkt förut, och sedan på något sätt agera för att tillskapa detta något som är kreativt. Det kan innebära allt från tränings- och, tävlingsformer till ord, uttryck i bild till affärsmodeller.

I mitt civila arbete har vi några få aktörer som vi anser vara konkurrenter, och något av det mest frustrerande är när vi har utvecklat något nytt, skapat en ny tillämpning av vår produkt att sälja för att sedan se en något mindre kompetent konkurrent kopiera det. För den som är kreativ är det obegripligt att någon kan ha så väldigt lite stolthet att de utan att skämmas bara kopierar någon de tävlar mot. Allt jag gör inom mina olika sfärer är för all del inte helt nytt, det händer att jag kopierar, men inte från samma sfär. Jag tar något från jobbet och tillämpar inom armbrytningen eller strongman, eller jakt, för den delen. Då är det kanske inte kreativt, men det är i alla fall innovativt, om man ska märka ord.

Hur frustrerande härmapor än är så är det enda korrekta känslomässiga sättet att förhålla sig till dem att se det som en bekräftelse på att man själv är bättre. När någon bara kopierar rakt av så är det ju ett erkännande på att de själva inte förmår tänka eller skapa något som är lika bra. Du behöver heller aldrig vara rädd för att bli omkörd av den som har som strategi att följa och kopiera dig, för de skulle inte hitta om de inte körde i dina spår. Skulle du bildligt talat svänga in till kanten och släppa förbi dem så kommer de att bli stående, för om de inte kan tänka själva så hittar de inte själva.

Icke desto mindre så är det frustrerande, men det finns ett bra sätt att verkligen blåsa brallorna av de som försöker leva på din kreativitet, och det är att följa upp med ett genomförande de inte klarar av. Det bästa exemplet på det som jag känner till är glassrestaurangen Smultronstället i Söderköping. Runt om i landet finns det ställen som försöker att kopiera, och än har ingen varit i närheten. Det räcker nämligen inte med idén, man måste kunna genomföra den också. Jag vet att samma princip finns i många atleters träningsprogram där folk börjar att kopiera de som är bäst. Ska de bli lika bra så räcker det inte med att kopiera idén, de måste kopiera genomförandet också. Lyckas de med båda till 100% perfektion så kommer de dessutom ändå bara att ligga lika, med dig som skapade det från början. De kan inte slå dig genom att kopiera dig.

Hur irriterande det än är så är ändå den finaste av komplimanger att dina konkurrenter vill bli som du. Det känns som ett ok pris att betala för att vara kreativ.

Share

Leave a Reply


*


Translate