När grenarna inför en strongmantävling blir offentliga är det såklart många deltagare som omsorgsfullt lusläser vilka grenar som väntar. Så fort en specifik (läs ökänd) gren dyker upp bland tävlingsgrenarna börjar diskussionen på sociala medier om grenens vara eller icke vara. Jag pratar såklart om däckvält – denna klassiska gren som har florerat i allt från små lokala folkklasstävlingar på någon parkering till finaler i Sveriges Starkaste Man. Om ni aldrig har sett en strongmantävling och inte kan lista ut vad däckvält är för något påhitt så kan jag lite kort beskriva vad grenen går ut på; gå fram till ett traktordäck som ligger på marken, ta tag i däcket med händerna, vänd upp däcket och vält över det. Lätt som en plätt, i teorin, och väldigt mycket det som strongman i grunden går ut på.
Den primära anledningen till varför en del vill att den ska försvinna är att den har en ful ovana att slakta bicepsfästen på löpande band. I så gott som varje tävling där däckvält figurerar kan man sätta en halv lön på att minst ett bicepsfäste kommer slitas av, varpå en obligatorisk operation och lång rehabilitering blir följden. Om samtliga deltagare klarar sig med intakta bicepsfästen kan man vara säker på att flertalet atleter tidigare i karriären har genomlidit en bicepsseneruptur med efterföljande operation, oftast efter att ha kört just däckvält. Det finns som alltid undantag där atleter har tävlat framgångsrikt i många år utan att ha slitit av någon bicepssena, men speciellt många är de inte.
Ska man då ha kvar en gren som ligger bakom så många skador? Vad skulle kunna rättfärdiga att man har med däckvält i en tävling 2024 när både arrangörer och atleter vet om riskerna? Jag ställde frågan i form av en Fredagsfråga på vår Instagram och resultatet var en smula överraskande enligt mig. Bara tio procent av de som svarade ansåg att däckvält bör förbjudas medan nästan tre fjärdedelar ansåg att den absolut har sin plats på strongmantävlingar. Varför vill då så många ha kvar grenen trots den uppenbara skaderisken den för med sig?
Tja, det finns flera anledningar till det som jag ser det.
- Det är en klassisk strongmangren som har funnits med sedan sportens begynnelse.
- Den är spektakulär och publikvänlig. Det smäller, dammar och ser väldigt fränt ut.
- En oinitierad publik kan relatera till prestationen att välta ett stort däck i större grad än att t.ex. lyfta en skivstång på 400 kg.
- Det är en relativt snabb gren som ofta går snabbt att rodda (om roddarna är starka).
- Den är fysiskt krävande och testar allt från styrka till snabbhet och flås.
- Alla grenar innebär en skaderisk, så om man ska förbjuda däckvält bör man förbjuda merparten av alla grenar.
Argumenten för att skrota grenen är dock minst lika slagkraftiga.
- Den innebär en uppenbar risk för skador som är långt större än i andra grenar.
- Den är inte avgörande för att testa någon specifik styrka. Grenen testar ingen del som inte någon annan övning kan göra lika bra.
- Däcken är ofta utslitna och atleterna kan därför sällan förbereda sig optimalt för att förhindra skador.
- Grenen är känslig för underlag och regn.
- Det finns över 30 andra vanliga grenar som man med fördel kan välja på. Här betygsätter vi dessa.
Så, för att sammanfatta så förstår jag absolut de 74 procenten som svarade att man inte bör förbjuda däckvält. Det är en publikvänlig gren som ser frän ut, men om jag hade arrangerat en strongmantävling idag hade jag med största sannolikhet valt bort däckvält. Det finns trots allt så många andra roliga grenar att välja på som är minst lika roliga för publiken att se, som testar styrkan minst lika bra och som samtidigt inte innebär en så stor risk att skada sig.
Vad tycker du?